Számtalanszor hallottuk már: „Az edzés pozitív hatással van a szervezetre.” De mit jelent ez valójában? Azt, hogy a fizikai fejlődés nem csak a testre hat, hanem a mentális állapotra is. A rendszeres mozgás hozzásegít, hogy az élet minden területén a maximumot hozhassuk ki magunkból, legyen szó munkáról, családról vagy akár az általános közérzetedről.

Ha edzeni hívnak, hányszor használjuk kifogásként, hogy fáradtak vagyunk? A listánk bebizonyítja, ha rávennénk magunkat egy kis mozgásra utána sokkal éberebbnek és energikusabbnak éreznénk magunkat.

#10 Állóképesség magas fokon

Azok, akik rendszeresen sportolnak bizonyítottan energikusabban vágnak neki a napi teendőknek. Hogy miért? Pár heti rendszeres testmozgás után erősebbé válik a szívizom. A szív lassabban és erősebben ver, így több vért tud kipréselni egy-egy összehúzódás során, vagyis ahhoz, hogy például a végtagokba ugyanannyi vért juttasson, nem kell olyan gyorsan vernie, mint korábban.

#9 Pihentető alvás

A mozgás és alvás viszonyát tanulmányozó kutatások még frissek, de máris fontos összefüggéseket tártak fel. A vizsgálatok kimutatták, hogy heti 2-3 alkalommal végzett 20 perces, közepes intenzitású edzés nemcsak, hogy segít könnyebben álomba merülni, de az alvás minőségét is javítja. Csak arra ügyeljünk, hogy ne közvetlenül lefekvés előtt sportoljunk, mert azzal éppen ellenkező hatást érünk el.

#8 Felturbózott immunrendszer

Számos tanulmány kimutatta a rendszeres mozgás immunrendszer erősítő hatását. Sportolás közben emelkedik az ún. makrofág sejtek száma a keringésben. Ezek a sejtek baktérium és vírusölő tulajdonságukról ismertek. Egy másik elmélet szerint a mozgás során végbemenő testhőmérséklet változás és a terhelés gátolja a baktériumok szaporodását.

#7 Mentális energia

Az agy vér és oxigén ellátása szintén nő az edzésnek köszönhetően, így logikus, hogy a sport pozitív hatással van memóriára, koncentrációra és reakcióidőre. Ezt támasztja alá annak a kutatásnak az eredménye is, ami a rendszeresen sportoló és a mozgásszegény életvitelt folytatók képességeit hasonlította össze.

#6 Viszlát, szorongás és depresszió!

Amellett, hogy a testedzés emeli a szervezet endorfinszintjét, az edzés valójában folyamatos pozitív „stressz” a szervezet számára. Ha mind a gyakoriság, mind az intenzitás megfelelő, akkor az agy alkalmazkodik ehhez a visszatérő stresszhez és megnöveli a stressz válaszban résztvevő noradrenalin és a szerotonin termelését. Mindkét anyag antidepresszáns hatású, vagyis ha valaki rendszeresen sportol, annak olyan hatása lesz, mintha mellékhatások nélküli gyógyszert szedne, vagy mintha be lenne oltva stressz és depresszió ellen.

#5 Örömszerzés az egekig

A rendszeres mozgás növeli a szexuális vágyat, aktivitást és az élvezetet. A sport pozitív hatással van a szimpatikus idegrendszerre, ami többek között a szervek vérellátásáért felel, így biztosítja a megfelelő dinamikát éles helyzetben.

#4 Az örök fiatalság

A mozgás nem csak a csontozatra gyakorol pozitív hatást, hanem a bőrre is. Sportolás közben a megnövekedett véráramnak köszönhetően több oxigén és tápanyag jut a szövetekbe. Az ott felgyülemlett káros anyagok kiürülnek, gyakorlatilag egy méregtelenítési folyamat megy végbe. Az oxigén segíti a természetes kollagén képződést is, amitől még feszesebb lesz a bőröd. Ugye milyen jó lenne búcsút inteni a narancsbőrnek?! Irány a terem!

#3 Jöhetnek a pozitív függőségek

Az agy az öröm minden megélt formáját egy dopamin nevű anyag kibocsájtásával jutalmazza. Sajnos hajlamosak vagyunk dopamin függővé válni, legyen szó ételről, alkoholról, drogokról vagy sportról. A jó hír az, hogy a káros szenvedélyek által kiváltott dopamin termelés kiváltható a sport által, így az egészségtelen örömforrásokat sikerrel válthatja fel a mozgás, tehát könnyen mozgás függővé válhatunk.

#2 Önbizalom turbózás

Kevés olyan üdítő érzés van, mint nyugtázni, hogy egy újabb határainkat feszegető edzésen vagyunk túl. Gondoljunk bele, milyen büszkeség tölt el, ha pár hét távlatából visszatekintünk az első próbálkozásra és a jelenlegi önmagunkra.

#1 Változatosságot visz a hétköznapokba

Próbáljunk ki minél több dolgot, az újhullámos trendek (hot iron, aqua fitness, kangoo) és a hagyományos sportok (foci, falmászás, jóga, lovaglás, salsa) közül is. A Sportkártyával könnyű dolgunk lesz, mert országszerte közel 400 különböző helyen sportolhatunk. Az edzés végét pedig koronázzuk meg egy kellemes szaunázással vagy egy pihentető masszázzsal.