Augusztus 30-án lesz hetvenöt éves Adamis Anna költő, zene- és dalszövegíró, előadóművész, akinek életműve a hazai rocktörténelem része. A Gyöngyhajú lány, a Kék asszony, a Valaki mondja meg, a Ringasd el magad, a Ha én szél lehetnék, a Ha a csend beszélni tudna és a Petróleumlámpa mindenkinek ismerősen cseng.

A felvidéki Gútán (ma Kolárovo, Szlovákia) született, orvos apja négy gyermeke közül a legfiatalabbként. Szentendrén nőtt fel, gyermekkorában rengeteget olvasott, zongorázott, nyelveket tanult, érdekelte az irodalom, a színház. A hatvanas évek elején az Egyetemi Színpad tagja volt, az Egy szerelem három éjszakájában főszerepet játszott, és még joghallgatóként 1965-től kezdett publikálni különféle lapokban. Diplomájának megszerzése után rövid ideig jogász volt, de aztán teljesen a művészetnek szentelte életét. Az Omega együttes dobosa, Laux József feleségeként a hatvanas évek második felében ő írta az együttes dalszövegeit.

Az Omegára 1967-ben figyelt fel a Budapesten fellépő Spencer Davis Group menedzsere, aki kéthetes angliai turnéra hívta meg az együttest. Ekkor készültek az Omega első, angol nyelvű lemezének felvételei, a Decca által kiadott album Omega Red Star címmel került a boltokba. Adamis Anna négy szám szövegét írta, saját bevallása szerint szeret angolul dolgozni a nyelv tömörsége és merészsége miatt. Szövegei nem a magyar dalok fordításai voltak, hanem ugyanabból a hangulatból bontotta ki őket, mint az eredetieket. A hír hallatán az Omega itthon is lehetőséget kapott egy magyar nyelvű lemez elkészítésére, így született meg az első olyan magyar könnyűzenei album, amely egyetlen előadó számait tartalmazta. A Trombitás Frédi és a rettenetes emberek valamennyi dalszövegét Adamis Anna írta. Az album két héten belül aranylemez lett, ami abban az időben százezer eladott példányt jelentett, és igen komoly sikernek számított.

Az Omegával még két lemezen dolgozott, az együttesből ezután vált ki Laux és Presser Gábor billentyűs, zeneszerző, hogy létrehozzák az első magyar szupergrupot, az LGT-t. Adamis az LGT "ötödik tagja" lett, az első öt lemezen ő írta a dalok többségének szövegét. Ezek között olyan örökzöldek vannak, mint az Ezüst nyár, a Kotta nélkül, az Ő még csak most tizennégy, az Álomarcú lány, a Ha a csend beszélni tudna. Az LGT első két angol nyelvű albumát is ő jegyezte, a Los Angelesben felvett All Aboard című lemez 12 dalának angol szövegét 10 nap alatt írta meg.

Az együttessel való együttműködés eredménye a több mint négyszáz előadást megért Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musical, amelyet 1973. március 2-án mutattak be. A darab dalai, köztük a Vinnélek, a Menni kéne, a Ringasd el magad és az Arra születtem önállóan is slágernek számítanak. Az 1975-ben született Harmincéves vagyok című nagysikerű zenés színpadi darabja, melyben hol szatirikus, hol lírai szövegeivel sajátos szemszögből láttatja a hazai történelmet, többek között a háborút, a SAS-behívót, a Kossuth-híd építését.

Adamis Anna és az LGT útjai Laux József 1976-os disszidálása után elváltak, és bár házasságuk is véget ért, Adamis telefonját évekig lehallgatták, útlevelét elvették. A munkát folytatta, a dalszövegek mellett Gross Arnold grafikusművésszel közösen 1979-ben könyve jelent meg Versek és képek címmel. 1993-ban kiadott gyermeklemezének a Tintás ujjak címet adta, 1997-ben átfogó válogatás került a boltokba életművéből. 1998-ban állították színpadra a Szent István körút 14. című zenés darabot, amely szövegeinek egy részét ő jegyzi, a Black Advent című operát, amelynek librettóját írta, a zenéjét pedig Vukán György szerezte, 1999 adventjén mutatta be a Magyar Állami Operaház.

Bár Adamis Anna zárkózott ember, szerzői lemezein saját érzéseit, gondolatait is tetten érhetjük. Zárkózottságát egyszer így jellemezte: "Olyan vagyok, mint a parázsló tűz, aki közelebbről néz, többet érez belőlem." Az alkotói folyamatról pedig így nyilatkozott: "A dal három rétegű, és ha a zene készül el előbb, a zenei forma, a zenei gondolat adja a kereteket. E foglalat tartalmát a szöveg hozza és tölti meg érzésben és gondolatilag. Így válik egésszé a dal. Az a szöveg jó, amelyik a zenével együtt él, vele együtt válik teljessé. A zene a szavakat az emberi beszéd szférájából más megértési és hangulati dimenzióba emeli át."

Alig akad olyan hazai előadó, aki ne énekelte volna dalait, és a fiatalabb nemzedékek képviselői is szívesen dolgozzák fel szerzeményeit. Életműve több mint száz lemezre rúg, a hetvenes évektől napjainkig olyan előadókkal dolgozott együtt, mint Kovács Kati, Szörényi Levente, a Neoton Família, Zalatnay Sarolta, Ruttkai Éva, Darvas Iván, Bontovics Kati, Malek Andrea, Varga Miklós, Bács Ferenc, Szörényi Örs és Keresztes Ildikó.

Műveivel külföldön is sikert aratott, a Gyöngyhajú lány angol nyelvű változata 1970-ben a tokiói Yamaha fesztiválon különdíjat nyert, 1977-ben az Amerikai Dalfesztiválon szövegírói díjat kapott. A Gyöngyhajú lány nemrégiben ismét reflektorfénybe került, mert Kanye West engedély nélkül használta fel 2013-ban megjelent New Slaves című dalában. Az ügyben peren kívüli megállapodás született az amerikai rapper és a szerzők, Adamis Anna és Presser Gábor között. Az Amerikában így ismertté vált dal az októberben a mozikba kerülő Mid90s című film előzetesében kapott hangsúlyos szerepet.

Itthon 1976-ban az év szövegírójának választották, 1995-ben Artisjus életmű-díjat, 1997-ben Huszka Jenő-életműdíjat kapott. 1996-ban művészeti munkájának elismeréseként a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét vehette át, 2011-ben a V. kerület díszpolgárává avatták, 2013-ban szülővárosa Pro Urbe Díját vehette át. Megannyi sikere ellenére életművéből immár felnőtt fiára a legbüszkébb.

MTI