Mozart és Salieri: a tehetség és a középszerűség ellentéte, örök harca sokakat megihletett már. Milos Forman szakított e művészi hagyományokkal. Filmje nem a középszerűség szívósságát és a zseni törékenységét ábrázolja.

Az Amadeusban két súlyos egyéniség mérkőzik, ütközik meg. Forman Salierije cseppet sem kisszerű, csupán a tehetség félreismerhetetlen nagyvonalúsága hiányzik belőle. Az a fajta művészi és emberi természetesség, ami Mozartot igazán naggyá tette... Mozart halálos ágyánál Salierinek lassacskán megvilágosodik: hiába a düh és a görcsös akarás, a tehetség egészen más anyagból van. Mozarttal olyan ember távozott, aki valóban a teremtő kegyeltje volt.

Milos Forman örökbecsű klasszikusának még 2002-ben készült el a rendezői változata, ezt mutatták be most.
Íme a kategóriák, amelyben az 1984-ben készült Amadeus Oscar-díjat nyert: legjobb film, legjobb jelmeztervezés, legjobb férfi alakítás (F. Murray Abraham), legjobb látványtervezés, legjobb hang, legjobb rendező (Milos Forman), legjobb smink és maszk és legjobb adaptált forgatókönyv (Peter Shaffer). Shaffer egyébként a saját darabjából készített forgatókönyvet, tehát ebben az esetben az „adaptált” és az eredeti között vajmi kevés a különbség. – írta a Port.hu